Jägare dödad av vildsvin?
En jägare har hittats död i ett jakttorn i Eksjö. Polisen misstänkte först att han mördats, men nu är deras teori att han fått dödliga skador av vildsvin.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2022-08-17 17:05 av Fornöga
Stackarna som blev anhållna! Det måste vara fruktansvärt att bli misstänkt och anhållen för något så grovt som mord, och på deras jaktkompis dessutom! 😳🥺 Skönt att den teorin avblåstes ganska fort ändå!
Fruktansvärt att bli attackerad och så illa skadad att man dör av skadorna efter man flytt och kommit i säkerhet.. och inte kunnat ringa efter hjälp! 😰
💖🧡💛💚💙💜
Vildsvin kan bli riktigt farliga. Det gäller för övrigt även linderödssvin - och förmodligen vanliga tamgrisar också. De har kraft i käkarna och är massiva som en murbräcka. 😱
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det finns tydligen oklarheter om jägaren, som var tillrest från Danmark (liksom jaktkamraterna?) var ute på vildsvinsjakt eller bara slumpvis kommit i vildsvinens väg.
Jaktkamraterna blev inte anhållna, men att de figurerat som gripna samtidigt som de mist en kamrat måste förstås vara ett dubbelt trauma.
Om det visar sig att mannen dödats av vildsvin är det första gången något sådant händer, enligt jägarkretsar.
Att vildsvinen blivit ett problem inte bara för jägare ser man under etiketten vildsvin. Ännu värre är det som vi har sett i reportage från Rom, där stora flockar ogenerat rör sig inne i staden.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Skönt vi inte har dem här uppe, vildsvinen, men det är säkert bara en tidsfråga! Allting, både växter och djur sprider sig uppåt landet.🐗🌿
Har inga erfarenheter alls av dem men har förstått att de inte är att leka med! 🐗
Låter bra att Jägareförbundet jobbar för säkerhet, att det alltid är två man vid eftersök och att de informerar om hur man skall gå till väga när någon blivit attackerad och skadad då det kan vara svårt att tänka klart och rationellt i sådana situationer! ⛑️
Jag tolkade nog texten fel, tänkte att "gripen" och "anhållen" var samma sak, men det kanske det inte är, är inte så hemma på polisiära uttryck! Man lär sig nya saker hela tiden! 🙂
Otrevligt hur som helst! Flerfaldigt! Att hitta en människa död är alltid ett trauma, när människan dött av våld, blir det ett dubbelt trauma. Nu var det dessutom jaktkamraterna som hittade mannen, de kanske blivit oroliga och letade efter honom om de inte fått någon kontakt med honom (min spekulation) och då finna honom på detta viset.. och på det bli misstänkt och gripen..! Hade inte velat vara i deras kläder den dagen! 😳🥺 Inte heller i den olycksdrabbades! 😱
💖🧡💛💚💙💜
Det finns tydligen rätt mycket vildsvin här i syd. Än så länge har jag dock inte träffat på några. Fast det beror kanske mest på att jag inte varit ute i någon skog på rätt länge. Än så länge verkar de hålla sig ifrån städerna åtminstone.
Tur det, för jag vill helst inte träffa på några. Tror dock de är rätt bra på att hålla sig undan människor om de kan. Gissar dock att suggor med kultingar kanske är mer benägna att gå till attack.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Vildsvinen lär kunna känna vittringen av en människa på 500 meters håll, så de är mer medvetna om vår närhet än vi om deras.
Enligt flera källor består den svenska vildsvinsstammen 2022 upp emot 300 000 djur. Här i storgöteborg finns det åtskilliga hundra, men man märker det mest genom uppbökade gräsmattor och liknande.
I januari sköts ett vildsvin i Övertorneå, så nordgränsen flyttas uppåt hela tiden.
- Redigerat 2022-08-18 12:22 av Fornöga
#6: Ja, de är troligen väldigt väl medvetna om var vi befinner oss när vi är ute i "deras" marker.
#6: Har det skjutits ett i Övertorneå?! 😲 Men men men, då måste de ju finnas i hela landet! Det kan väl inte vara bara ett.. Gissar på att det än så länge är ganska glest mellan dem men de lär ju föröka sig. Jägarna får så klart hålla nere stammen, om man håller en hård avskjutning direkt så kanske de går att hålla på en bra nivå? Jag är inte jägare och har ingen kunskap om vildsvin, bara lite spontana tankar!
Kan vildsvinet i Övertorneå ha rymt från någon vilthägn, slår det mig nu.. Har inte hört talas om vildsvin här i västerbotten.. Men visst kan det ha gått mig förbi, när jag inte jagar själv har jag inte så stor inblick i den världen även om jag känner jägare! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#8: Det är inte helt lätt att jaga vildsvin, och det krävs mycket av både jägare och hund.
https://www.land.se/djur-natur/ratt-traning-for-vildsvinsjakt-hundarna-maste-klara-att-bli-overkorda-av-vildsvinen/
Men trots det jagas det en hel del vildsvin i Sverige - fler än älgar faktiskt.
https://svenskjakt.se/jakt-prylar/jagartips/tolv-myter-om-vildsvin-och-vildsvinsjakt/
#9: Jo, jag har förstått att de är ett kapitel för sig! 😣 Det är väl en anledning till att de har ökat där nere, gissar jag. Vet inte hur stora kullar de får, det kanske också har betydelse? Läste i länken om myterna att de inte får mer än en kull men det stod inte hur många i varje kull.
💖🧡💛💚💙💜
#10: Linderödssvin kan ju få 10-15 kultingar (ibland fler, ibland färre), så jag gissar att detsamma gäller för vildsvin.
Hittade detta på Wikipedia: "Efter en dräktighetstid på ca 115 dagar föder honan vanligen 5–6 kultingar (ibland 8–9, väldigt sällan upp till 15) i en grop."
Det gör ju att de lätt ökar i antal i ett område! 😣🐗🐗🐗
💖🧡💛💚💙💜
#12: Ja, de har ju inte så många naturliga fiender.
#13: Nä, det verkar inte så, inte ens vargen tar dem så gärna! (som det stod i din länk) 🐗🐗🐗
Ja, då vill det till att avla fram mentalt starka hundar! 🐕
💖🧡💛💚💙💜
#8 "Den officiella" nordgränsen enligt Jägarnas riksförbund tros vara Sundsvall, så det har spekulerats i om galten i Övertorneå var en rymling från något hägn på finska sidan, det har hänt ett par gånger tidigare att sådana rymlingar skjutits i trakterna. Å andra sidan finns det även andra som säger att en etablering så långt norrut inte är otänkbar.
Det finns inga särskilda anledningar att vara rädd för vildsvin. Bor i område där det finns gott om dem i skogarna, men har aldrig sett ett enda live, förutom nattetid körandes till/från jakt eller i samband med jakt. De håller sig undan.
#15: Nä, helt otroligt är det inte att de vandrar uppåt, det är bara att vänta och se!
#16 Skulle tro de är som många andra vilda djur, de håller sig helst för sig själv men kan bli livsfarliga i trängt läge. Har dock förstått att de blir ett problem om de blir för många (som med alla andra djurarter), att de blir för närgångna i samhällena och förstör grödor.
När man rör sig i skogen har djuren bättre koll på oss än vi har på dem! 🙂Jag har aldrig varit rädd att vistas i skogen, känner mig mer trygg där än bland människor!
💖🧡💛💚💙💜
Polisen kan i nuläget inte med säkerhet fastställa att den skada på ena underbenet som orsakade den danske jägarens död för en dryg vecka sedan verkligen uppkommit vid en vildsvinsattack.
- Redigerat 2022-08-25 19:03 av Fornöga