Jakt iFokus

Jakt

Etikett: älg
Läst 74 ggr
[Jimmy.L]
0

Kvinna nedsparkad av älg i Lerum

Under torsdag eftermiddag vid 16.30-tiden attackerades en kvinna i Lerum av en älg. Kvinnan som var ute på promenad i ett villakvarter är förd med ambulans till sjukhus. Hon har inga livshotande skador, men ska stanna för observation.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/kvinna-nedsparkad-av-alg-i-lerum

Under torsdag eftermiddag vid 16.30-tiden attackerades en kvinna i Lerum av en älg. Kvinnan som var ute på promenad i ett villakvarter är förd med ambulans till sjukhus. Hon har inga livshotande skador, men ska stanna för observation.
[Göstage]
0

Otäckt.

[Jimmy.L]
0

#1: Ja det hade kunnat slutat riktigt illa.

[Jimmy.L]
1

Dagen efter den våldsamma älgattacken i Lerum har polisen fattat beslut om att de tre älgarna ska avlivas.

– Det här är samma älgfamilj som det rapporterats om tidigare inne i samhället. Älgarna rör sig i villaträdgårdar, gång -och cykelbanor och skolgårdar och gör utfall mot folk, säger Stefan Holm, gruppchef i Lerum och den som tog beslutet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/idag-fattar-polisen-beslut-om-algen-ska-avlivas

Dagen efter den våldsamma älgattacken i Lerum har polisen fattat beslut om att de tre älgarna ska avlivas. – Det här är samma älgfamilj som det rapporterats om tidigare inne i samhället. Älgarna rör sig i villaträdgårdar, gång -och cykelbanor och skolgårdar och gör utfall mot folk, säger Stefan Holm, gruppchef i Lerum och den som tog beslutet.
[Göstage]
0

#3 Inte ett spår av kon och kalvarna sedan beslutet om avlivning.

Förra veckan fattade polisen i Lerum beslut om att älgkon som skadat en kvinna skulle avlivas. Men hittills har jägarna inte hittat kon och kalvarna. – De håller sig undan nu. Man kan tro att de har läst nyheterna, säger Stefan Holm, gruppchef på polisen i Lerum.
[Jimmy.L]
0

#4: Märkligt.

[Göstage]
2

#4 ff Men nu så...

De tre skräckälgarna i Lerum har skjutits
[Jimmy.L]
0

Förra veckan fick en kvinna i 70-årsåldern föras till sjukhus efter att ha blivit sparkad till marken av en älg i Lerum.

Det är långt ifrån första gången en västsvensk älg ger sig på människor.

Annika, Elisabeth och Margaretha är tre kvinnor som tidigare utsatts för älgattacker.

– Det här blir livslångt på något sätt. Den skräcken, det går inte över. Jag är ju inte jättemodig och går ut här nu, säger Annika Peterson, nästan tre och ett halvt år senare.

https://www.expressen.se/gt/kvinnorna-som-overlevt-valdsamma-algattacker/?referrer=todays-news

Annika, Elisabeth och Margaretha har alla skadats allvarligt efter älgattacker • ”Den skräcken, det går inte över”
Lona
1

Det är väldans vad älgarna i just Lerum är ilskna! Det är inte första gången man fattar beslut om att attackerande älgar ska skjutas - medan diskussionerna går höga bland lerumsborna vad som borde göras.
(Låta dem vara, skjuta dem, kastrera(!) dem, förflytta dem till Norrland, sälja dem till Tyskland… 🙄)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Cojimar
1

#0 ff Eva som attackerades av älgkon i Lerum sitter ett halvår senare fortfarande i rullstol.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Den 16 januari gick Eva Pedersen ut för att ta en promenad. Men hon kom hem först två veckor senare. Mitt i villakvarteret i Lerum blev hon attackerad och nersparkad av en älg. – Jag vaknar fortfarande på natten och är rädd, säger hon.
  • Redigerat 2022-06-27 17:33 av Cojimar