Större problem än någonsin med vildsvin i Långsand
I takt med att stammen växer ökar bekymren kring vildsvin.
I princip alla 258 tomter i samfällighetsföreningen i Långsand har haft påhälsning av vildsvin som bökar sönder gräsmattor och vägar, och föreningen samarbetar med flera jaktlag för att hålla vildsvinen borta.
Åh, men det som är så gott…… Varför skjuter man inte mer?
#1: Jag vet inte men det ska bli lättare för jägare att sälja vildsvinkött till slakterier då lär det säkert minska.
Ja, jag såg också det någonstans. Och både skolor och äldreboende skall tydligen lyckliggöras med vildsvin på menyn.
#3: Ja, och det är väldigt gott.
Ja, rena lyxmaten. Och nyttig, till skillnad från annat jox som serveras. Bara personalen lär sig tillaga det på rätt sätt.
#5: Tror inte jag har ätit dåligt tillagad vilt som tur är.

Ja vildsvinskött som är så gott.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Vildsvinen kunde definitivt minska i antal!
Hmm, inte för att det ger mycket klirr i kassan men en till stor del outnyttjad marknad är hundägare.
Det blir allt populärare att basera hundars mat på rått kött, ben och diverse slaktprodukter, det finns säkerligen hundägare som skulle vilja ha vildsvin.
En bra sak är dessutom att det även är inälvor och diverse delar som inte används till människoföda som efterfrågas.
En nackdel är väl trikiner men jag vet inte hur vanligt det är?
Det är trots allt rätt många jägare som jagar just för jaktens skull, inte för eventuell ekonomisk vinning.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#8: Av ca 120.000 skjuta vildsvin så hittas det runt 10-15 vildsvin med trikiner.
#9: Ja, då så! 👍
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Allt kött måste dessutom testas så risken att något skulle slinka igenom är försvinnande liten. Det är just förfarandet med att skicka in till veterinär som gör att många jägare avstår från att använda köttet som föda eller sälja. Jag tror även kostnaden, och den kan ju sänkas med hänvisning till allmännyttan med att skjuta vildsvin.